Η πρόληψη σώζει στον καρκίνο στο παχύ έντερο

Η πρόληψη σώζει στον καρκίνο στο παχύ έντερο

Ο καρκίνος στο παχύ έντερο είναι από τους πιο συχνούς σε διάγνωση καρκίνους παγκοσμίως. Η υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή λειτουργεί προστατευτικά ενώ συγκεκριμένες εξετάσεις, τον εντοπίζουν έγκαιρα.

Είναι ο τρίτος συχνότερος καρκίνος  με 1,8 εκ νέες διαγνώσεις παγκοσμίως κάθε χρόνο. Επί της ουσίας πρόκειται για αδενοκαρκινώματα τα οποία μπορεί να εντοπίσει η κολονοσκόπηση, η  νούμερο ένα προληπτική εξέταση, η οποία ανιχνεύει εγκαίρως φλεγμονώδεις ιστούς, έλκη, ανώμαλα εξογκώματα, πολύποδες και καρκίνο του παχέος εντέρου και σώζει ζωές. Δεν έχει μόνο διαγνωστική αλλά και θεραπευτική αξία καθώς αφαιρεί ενδεχόμενες βλάβες που θα ανιχνεύσει.

Η συστηματική κολονοσκόπηση αρχίζει συνήθως μετά τα 50. Πρέπει όμως να ξεκινά νωρίτερα, αν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του παχέος εντέρου, ατομικό ιστορικό χρόνιας φλεγμονώδους νόσου του εντέρου, απώλεια αίματος από τον πρωκτό, κοιλιακός πόνος, ανεξήγητη απώλεια βάρους ή προβλήματα στην αφόδευση – εναλλαγή διάρροιας και δυσκοιλιότητας- ή άλλα προβλήματα στην κοιλιά που δημιουργούν υποψίες για ανωμαλία στο παχύ έντερο.

Αν και η συχνότητα εμφάνισης του συγκεκριμένου καρκίνου αυξάνεται σταθερά παγκοσμίως κατά 2,1%  σε άνδρες και γυναίκες κάτω των 50, ωστόσο τα ποσοστά θνησιμότητας μειώνονται, γεγονός που αποδίδεται στην έγκαιρη διάγνωση μέσω της κολονοσκόπησης.

Ύποπτα συμπτώματα

H καρκινογένεση στο παχύ έντερο, ως διαδικασία διαρκεί χρόνια και αναπτύσσεται σε πολύποδες με κακή εξέλιξη.

Επισκεφθείτε άμεσα τον γιατρό αν εμφανίζετε:

Αλλαγή στις κινήσεις του εντέρου. Συχνή διάρροια, δυσκοιλιότητα ή αλλαγή στη σύσταση των κοπράνων

Αιμορραγία από το ορθό. Εξίσου ανησυχητικό σύμπτωμα είναι και το αίμα στα κόπρανα

Δυσφορία στην περιοχή της κοιλιάς. Κράμπες, αέρια ή πόνο.

Ατελής κένωση εντέρου. Η αίσθηση ότι το έντερό δεν αδειάζει εντελώς, όταν επισκέπτεστε την τουαλέτα

Αδυναμία ή ανεξήγητη απώλεια βάρους. Κάθε μεταβολή στο βάρος χωρίς να την επιδιώξετε αλλά και στην εικόνα του οργανισμού πρέπει να διερευνάται.

Καπνιστές, παχύσαρκοι και όσοι κάνουν καθιστική ζωή  διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο του εντέρου. Όσοι ακολουθούν υγιή ζωή και ισορροπημένη διατροφή, κινδυνεύουν λιγότερο.

Τί να κάνω;

ΟΧΙ

Κόκκινα και επεξεργασμένα κρέατα. Κινδύνους ελλοχεύει όχι μόνο η  κατανάλωσή αλλά και ο τρόπος μαγειρέματός τους.  Όταν το κρέας μαγειρεύεται σε πάνω από 190ο C  (π.χ μπάρμπεκιου) τα αμινοξέα των πρωτεϊνών και η κρεατίνη δημιουργούν επικίνδυνες ενώσεις, τις γνωστές ετεροκυκλικές αμίνες.

Αλκοόλ.  Όσοι πίνουν καθημερινά πάνω από δύο αλκοολούχα ποτά, διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο στο παχύ έντερο.

Κάπνισμα. Σύμφωνα με έρευνες, ο καρκίνος του παχέος εντέρου εκδηλώνεται νωρίτερα στους καπνιστές.

ΝΑΙ

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Σπανάκι, ρόκα και άλλα φυλλώδη είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της συγκεκριμένης νεοπλασίας.

Σταυρανθή λαχανικά.  Χαρακτηριστικότερο το μπρόκολο. Οι φυτικές ίνες του επιβραδύνουν την πέψη και συμβάλουν στον έλεγχο του σωματικού βάρους: η παχυσαρκία ενοχοποιείται για καρκίνο στο παχύ έντερο.

Φράουλες και βατόμουρα. Πλούσια σε φυτικές ίνες και βιταμίνη C.

Εσπεριδοειδή. Πλούσια σε φυτικές ίνες και βιταμίνη C.

Κόκκινες γλυκές πιπεριές. Πλούσιες σε βιταμίνη C, ενώ τα φυτοχημικά τους αναστέλλουν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων. Τα χρωματιστά  φρούτα και λαχανικά, μας εφοδιάζουν με πολύτιμα φυτοχημικά που προλαμβάνουν την καταστροφή των κυττάρων.

Φακές. Πλούσιες σε φυτικές ίνες, σίδηρο και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Φασόλια. Ιδιαίτερα τα μαύρα, είναι εξαιρετικό  υποκατάστατο του κρέατος, χάρη στις πρωτεΐνες τους φυτικής προέλευσης.

Ζυμαρικά ολικής άλεσης. Οι φυτικές ίνες τους ρυθμίζουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και προλαμβάνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη αλλά και την παχυσαρκία.

Βρόμη. Συμβάλλει στη διατήρηση φυσιολογικού βάρους, καθώς προκαλεί κορεσμό ενώ σύμφωνα με έρευνες η καθημερινή κατανάλωσή της (30 γραμμάρια) μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου έως και κατά 21%.

Ευεργετικά λειτουργούν και τα γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών αλλά και η άθληση.