Η ημέρα των δοκιμών: Ο «Κίμων» μπαίνει σε sea trials – Τι θα κριθεί πριν γίνει «πάνοπλη» φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού

Η ημέρα των δοκιμών: Ο «Κίμων» μπαίνει σε sea trials – Τι θα κριθεί πριν γίνει «πάνοπλη» φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού

Η πρώτη ελληνική φρεγάτα τύπου Belharra, HS Kimon (F-601), άναψε μηχανές και μπήκε στην τελική και πιο κρίσιμη φάση πριν την παράδοση — τις οριστικές θαλάσσιες δοκιμές (sea trials).

Η Naval Group ανακοίνωσε την έναρξη των δοκιμών για την HS Kimon στις 21 Μαΐου 2025, από τα ναυπηγεία της στο Λοριάν της Βρετάνης — μια φάση που περιλαμβάνει πολλαπλά κύματα δοκιμών: αρχικά συστήματα πλατφόρμας (πρόωση, πλοήγηση), και στη συνέχεια τον έλεγχο των συστημάτων μάχης και αξιοπιστίας σε παρατεταμένη αποστολή.

Οι sea trials είναι εξ ορισμού «ακραίες»: υψηλές ταχύτητες, απότομοι ελιγμοί, βολές προσομοιωμένων απειλών, σενάρια ανθυποβρυχιακής άμυνας, ηλεκτρονικός πόλεμος και δοκιμές αντοχής σε σφοδρές θαλασσοταραχές — όλα με στόχο ένα πράγμα: να αποδειχθεί ότι κάθε αισθητήρας και κάθε όπλο ανταποκρίνεται με αξιοπιστία όταν χρειαστεί.

Τι συμβαίνει τώρα στη Λοριάν

Η Naval Group ανακοίνωσε την έναρξη των δοκιμών για την HS Kimon στις 21 Μαΐου 2025, από τα ναυπηγεία της στο Λοριάν της Βρετάνης — μια φάση που περιλαμβάνει πολλαπλά κύματα δοκιμών: αρχικά συστήματα πλατφόρμας (πρόωση, πλοήγηση), και στη συνέχεια τον έλεγχο των συστημάτων μάχης και αξιοπιστίας σε παρατεταμένη αποστολή.

Οι sea trials είναι εξ ορισμού «ακραίες»: υψηλές ταχύτητες, απότομοι ελιγμοί, βολές προσομοιωμένων απειλών, σενάρια ανθυποβρυχιακής άμυνας, ηλεκτρονικός πόλεμος και δοκιμές αντοχής σε σφοδρές θαλασσοταραχές — όλα με στόχο ένα πράγμα: να αποδειχθεί ότι κάθε αισθητήρας και κάθε όπλο ανταποκρίνεται με αξιοπιστία όταν χρειαστεί.

Ποια συστήματα θα κριθούν — και γιατί έχουν σημασία

  • Sea Fire 500 (ραντάρ): σύγχρονος, ψηφιακός αισθητήρας ικανός να παρακολουθεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους — κρίσιμο για τον εντοπισμό αεροπορικών/υποβρύχιων απειλών και για την έγκαιρη ενεργοποίηση αεράμυνας.

  • ETIS (Combat Management System): το «εγκέφαλo» που συγχωνεύει πληροφορίες από ραντάρ, σόναρ, φίλιες πλατφόρμες και όπλα ώστε να παραχθεί γρήγορη και αξιόπιστη τακτική εικόνα. Η αξιολόγηση της ικανότητάς του να «παίρνει αποφάσεις» σε πραγματικό χρόνο είναι από τα κεντρικά σημεία των δοκιμών.

  • Σόναρ (κύτους & μεταβλητού βάθους): θα προσομοιώσουν ανθυποβρυχιακές απειλές· εδώ κρίνονται οι ικανότητες εντοπισμού και καθοδήγησης τορπιλών/προσβολής υποβρυχίων.

  • Οπλικά συστήματα & αντι-drone λύσεις: βολές ελέγχου, συστήματα point-defense και ηλεκτρονική προστασία θα αξιολογηθούν σε σενάρια αεροπορικών/ασύμμετρων απειλών.

Πλήρωμα και εκπαίδευση: δεν είναι απλά «να μάθουν τα κουμπιά»

Στη δοκιμαστική περίοδο βρίσκονται ήδη στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού για να παρακολουθούν, να συλλέγουν δεδομένα και να εκπαιδεύονται στην πράξη — η μετάβαση από παλαιότερες φρεγάτες (S, MEKO) σε πλοίο 5ης γενιάς απαιτεί εντατική, πρακτική εκπαίδευση, γιατί τα πρωτόκολλα δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων και η συνεργασία με αεροπορικές πλατφόρμες (π.χ. Rafale) και το εθνικό σύστημα αεράμυνας βασίζονται στην ταχεία ανταλλαγή δεδομένων και στην ορθή ρύθμιση των δικτύων μάχης. Η παράλληλη ενίσχυση της διασύνδεσης «πλοίο — αεροπορία — χερσαία μέσα» είναι κομβική για την επιχειρησιακή αξία της φρεγάτας.

Η ελληνική Belharra που αλλάζει τους κανόνες στο Αιγαίο

Η φρεγάτα «Κίμων» δεν είναι απλώς μία ακόμη Belh@rra στο οπλοστάσιο του Πολεμικού Ναυτικού. Πρόκειται για μια ελληνική, ενισχυμένη έκδοση, ειδικά προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου — ένα πλοίο που ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής και αναβαθμισμένα συστήματα για πλήρη επιχειρησιακή υπεροχή.

Ενισχυμένος εξοπλισμός για τις ελληνικές θάλασσες

Ανάμεσα στα πιο σημαντικά στοιχεία που προστέθηκαν στο πλοίο συγκαταλέγονται:

  • Το σύστημα RAM για άμυνα σημείου έναντι καθοδηγούμενων πυραύλων.

  • Το σύστημα εκτόξευσης ηλεκτρονικών αντιμέτρων (decoys), που προσφέρει επιπλέον προστασία από επιθέσεις.

  • Ο σταθμός ελέγχου πυρός STIR και το ηλεκτροπτικό σύστημα PASEO XLR, που αυξάνουν θεαματικά την ακρίβεια και την αντίδραση σε πραγματικό χρόνο.

Ο «Κίμων» μπορεί να εκτοξεύει πυραύλους Aster 30 με βεληνεκές άνω των 120 χιλιομέτρων, ενώ διαθέτει πλήρη σουίτα ανθυποβρυχιακού πολέμου και τη δυνατότητα επιχειρήσεων με ελικόπτερο MH-60R, καθιστώντας τον έναν από τους πιο ολοκληρωμένους ναυτικούς φορείς ισχύος της Μεσογείου.

Οι δοκιμές και τα διδάγματα για τα αδελφά πλοία

Οι δοκιμασίες του «Κίμωνα» έχουν καθοριστική σημασία και για τα υπόλοιπα πλοία της ίδιας κλάσης. Τα αδελφά πλοία «Νέαρχος» και «Φορμίων», που κατασκευάζονται επίσης στα ναυπηγεία της Naval Group, βρίσκονται ήδη στο νερό σε διαφορετικά στάδια παραγωγής.
Κάθε βελτίωση ή αναθεώρηση που προκύπτει από τις δοκιμές του «Κίμωνα» θα ενσωματωθεί και στα επόμενα πλοία, βελτιώνοντας συνολικά την ποιότητα και την επιχειρησιακή ετοιμότητα της ελληνικής φρεγατοκλάσης.

Η πολιτική και οικονομική διάσταση

Σε πολιτικό επίπεδο, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας έχει επισημάνει τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δεν προχώρησε στην αρχική προαίρεση για τέταρτη φρεγάτα σε βασική διαμόρφωση.
Η εμπειρία των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με τις νέες μορφές απειλών στο Αιγαίο, οδήγησαν στην επιλογή μιας αναβαθμισμένης έκδοσης Standard 2++, η οποία εγκρίθηκε πρόσφατα από τη Βουλή των Ελλήνων.

Αξιοσημείωτο είναι ότι για την τέταρτη φρεγάτα αυξήθηκε η συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας από 12% σε 25%, γεγονός που όχι μόνο επιστρέφει σημαντικούς πόρους στην εθνική οικονομία, αλλά και ενισχύει την εγχώρια αμυντική και τεχνολογική βάση.

Το νέο κεφάλαιο της ελληνικής ναυτικής ισχύος

Ο «Κίμων» δεν είναι απλώς ένα νέο πλοίο. Είναι ένα τεχνολογικό άλμα και ένα μήνυμα αποτροπής σε μια περιοχή που απαιτεί συνεχή επαγρύπνηση.
Με την είσοδό του σε υπηρεσία, το Πολεμικό Ναυτικό περνά σε μια νέα εποχή επιχειρησιακής ικανότητας, όπου η τεχνολογία, η εμπειρία και η στρατηγική συνδέονται με τον πιο σύγχρονο τρόπο.

πηγή

newzme.gr
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώριση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.