Όταν η υπερκόπωση χτυπά την πόρτα μας…

Όταν η υπερκόπωση χτυπά την πόρτα μας…

Δουλειά για πολλές ώρες χωρίς ξεκούραση, εξαντλητικά προγράμματα στο γυμναστήριο ή αϋπνία, μάς κάνουν να αισθανόμαστε μονίμως κουρασμένοι, χωρίς κουράγιο και διάθεση.  Μόλις η υπερκόπωση χτύπησε την πόρτα μας…

Η εργασιακή εξουθένωση δηλαδή το « σύνδρομο burnout», είναι εργασιακό στρες, που προκαλεί σωματική, συναισθηματική και ψυχική εξάντληση: αμφισβητούμε τις ικανότητες και την αποτελεσματικότητα στην εργασία μας.

Όταν δεν ξεκουραζόμαστε προκειμένου ο οργανισμός ν’ ανακτήσει τις δυνάμεις του, η φυσιολογική κόπωση που αισθανόμαστε όταν καταβάλλουμε έντονη προσπάθεια για μία δραστηριότητα, μετατρέπεται σε υπερκόπωση, η οποία είναι μία παθολογική κατάσταση.

Ο οργανισμός για ν’ ανταποκριθεί στις  αυξημένες απαιτήσεις δίνει την εντολή στα ζωτικά όργανα να λειτουργήσουν εντατικότερα. Έτσι όμως αυξάνεται η  έκκριση των ορμονών του stress και η αρτηριακή πίεση ενώ κάνουν την εμφάνισή τους ταχυκαρδίες: οι πιθανότητες να υποστούμε εγκεφαλικό ή καρδιακό επεισόδιο είναι πολλές. Ερευνητές υποστηρίζουν ότι η υπερκόπωση αυξάνει και τις καταστροφικές για την υγεία μας ελεύθερες ρίζες, διαταράσσει τις τιμές σεροτονίνης και εν ολίγοις μειώνει την έκκριση ενδορφινών, που είναι οι «ορμόνες της ευτυχίας».

Τα ένοχα συμπτώματα

Αν εμφανίσετε συνδυαστικά αρκετά από τα παρακάτω συμπτώματα,  αναζητήσετε τη βοήθεια ειδικού.

Χαμηλή αυτοπεποίθηση. Νοιώθετε θλιμμένοι, κουρασμένοι και αποτυχημένοι στη ζωή και στις επιλογές σας.

Απάθεια. Τίποτα δεν σας ικανοποιεί, ακόμη κι αν επιτύχετε τους στόχους σας. Αισθάνεστε την ανάγκη ν’ απομονωθείτε από όλους και απ’ όλα.

Μπερδεμένη σκέψη. Αποφεύγετε τις ευθύνες, δεν μπορείτε να σκεφθείτε ξεκάθαρα και να πάρετε αποφάσεις, είστε αναβλητικοί και κουράζεστε για να ολοκληρώσετε και την πιο απλή εργασία ή υποχρέωση.

Χαμηλό ανοσοποιητικό. Συχνά αρρωσταίνετε, έχετε πονοκεφάλους και μυϊκούς πόνους, έχετε αυπνία ή κακή ποιότητα ύπνου (π.χ ξυπνάτε συχνά τη νύχτα).

Αρνητικές σκέψεις. Αισθάνεστε μόνοι και αβοήθητοι και δεν μπορείτε ν’ ανακαλύψετε κάτι θετικό σε όσα σας συμβαίνουν.

Στρες και έλλειψη ερωτική επιθυμίας. Νοιώθετε μονίμως αγχωμένοι και το σεξ δεν περιλαμβάνεται στα ενδιαφέροντά σας.

Τριχόπτωση και στεγνά χείλη.

Προβλήματα μνήμης.  Αν δυσκολεύεσαι να θυμηθείτε γεγονότα, ραντεβού και προθεσμίες, ίσως ο εγκέφαλός σας έχει υπερθερμανθεί.

Καταχρήσεις. Υπερκατανάλωση τροφής, αλκοόλ ή φαρμάκων, με την ελπίδα να ανακάμψετε.

Πού οφείλεται;

Δεν είναι μόνο η συστηματική καταπόνηση του οργανισμού ή η αυπνία που μπορεί να προκαλέσουν υπερκόπωση αλλά και οργανικά αίτια όπως η έλλειψη σιδήρου, η παχυσαρκία, η υπνική άπνοια (ρωτήστε τον σύντροφό σας αν ροχαλίζετε την νύχτα), η δυσλειτουργία καρδιάς ή νεφρών, διατροφικές διαταραχές όπως η νευρική ανορεξία, αυτοάνοσα (π.χ συστηματικός ερυθηματώδης λύκος) προβλήματα στη λειτουργία του θυρεοειδή, ασθένειες όπως η αρθρίτιδα, ο διαβήτης ακόμη και ο καρκίνος.

Και οι βλαβερές συνήθειες της καθημερινότητας, συμβάλουν στο να κάνει την εμφάνισή της η υπερκόπωση, όπως για παράδειγμα να μην κοιμόμαστε τις ώρες που πρέπει, να υπερκαταναλώνουμε  καφεϊνη ή αλκοόλ και να μην τρεφόμαστε υγιεινά. Ωστόσο δεν είναι ένα πρόβλημα μόνο σωματικό αλλά και ψυχολογικό. Ο ειδικός θ’ αποφασίσει τί ακριβώς σας συμβαίνει. Ίσως απαιτηθεί ψυχοθεραπεία.

Σωστή διατροφή!

Όταν διατρεφόμαστε σωστά, διατηρούμε το σάκχαρο στο αίμα μας σε φυσιολογικά επίπεδα.

Άφθονο νερό. Η κούραση μπορεί να είναι ένδειξη αφυδάτωσης. Τα ανοιχτόχρωμα ούρα αποδεικνύουν ότι ενυδατώνεστε επαρκώς.

Μέλι: Μας εφοδιάζει με ενέργεια και αντιοξειδωτικά. Εξαιρετικό  υποκατάστατο της ζάχαρης!

Ξηροί καρποί. Πλούσιοι σε μαγνήσιο αλλά και σε συνένζυμο Q10, που  τονώνει τη διάθεση και καταπολεμά την μελαγχολία.

Λιπαρά ψαριά. Με πολύτιμα ω3 λιπαρά οξέα που φροντίζουν τον εγκέφαλο: τα αμινοξέα τους επηρεάζουν τα επίπεδα της σεροτονίνης.    

Φρούτα και λαχανικά. Προσφέρουν αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και άλλα θρεπτικά στοιχεία.

 Σοκολάτα: Η μαύρη ανεβάζει τη διάθεση αλλά δεν χρειάζονται υπερβολές!

Όταν η υπερκόπωση χτυπά την πόρτα μας…

Πηγή: akoslife.com

Post Author: newzme